10 April 2020

Wanita Belanda berusia 107 tahun menjadi orang tertua di dunia yang sembuh daripada coronavirus

Seorang wanita Belanda berusia 107 tahun telah pulih dari coronavirus, mungkin menjadi mangsa selamat pandemik tertua di dunia.

Cornelia Ras jatuh sakit pada 17 Mac, sehari selepas hari jadi ke-107, surat kabar Belanda melaporkan, setelah menghadiri upacara keagamaan dengan penduduk lain rumah jagaannya di Goeree-Overflakkee, sebuah pulau di barat daya negara.
Gambar Cornelia Ras semasa ulang tahun ke-107, sehari sebelum dia jatuh sakit akibat Coronavirus pada 17 March 2020 
Dia dan 40 orang yang lain dalam kumpulan itu kemudian didiagnosis sebagai membawa virus. Dua belas dari kumpulan itu telah meninggal dunia, tetapi Ras diberitahu oleh doktornya pada hari Isnin bahawa dia telah berjaya mengalahkan jangkitan virus itu.

Kami tidak menjangka dia boleh bertahan hidup sehingga ke hari ini, "kata anak saudara perempuanya Maaike de Groot kepada akhbar itu.
'Dia tidak mengambil sebarang ubat-ubatan, tetapi masih boleh berjalan dengan baik dan melutut setiap malam untuk berdoa bersyukur kepada Tuhan diberi hidup yang panjang. Dia akan terus berdoa setiap malam kerana beliau berjaya melawan virus dan masih hidup.

Jumlah kes coronavirus yang disahkan di Belanda meningkat sebanyak 1,213 pada hari Khamis kepada 21,762, kata pihak berkuasa kesihatan, dengan 148 kematian baru. Jumlah kematian negara berada pada 2,396, Institut Kesihatan Awam Belanda (RIVM) berkata dalam pembaharuan hariannya.

Sebelum Ras, orang yang terselamat yang paling banyak didokumenkan oleh coronavirus adalah Bill Lapschies, seorang warga Amerika berusia 104 tahun yang juga terselamat daripada Perang Dunia II dan pandemik Flu Sepanyol.
Bill Lapschies, berumur 104 tahun, memakai mask muka di luar kediamannya pada harijadinya.
Lapschies, yang dilahirkan di Salem pada tahun 1916, mula-mula menunjukkan gejala yang biasanya dikaitkan dengan virus yang boleh menyebabkan kematian, pada 5 Mac.

No comments:

Post a Comment

Komen Disini