Perbahasan
hukum mengenai kaedah perubatan moden senantiasa berkembang setelah timbulnya
ubat-ubatan moden masa kini. Namun tidak kurang juga ramai di kalangan
masyarakat menolak kaedah perubatan moden ini atas alasan ingin mengikut sunnah
Rasul dan meletakkan tawakkal ditempat tertinggi. Fenomena ini makin meluas
dengan timbulnya isu keraguan mengambil ubat atau kaedah yang diragui oleh
mereka. Begitu juga dengan penggunaan bahan syubhah dalam sesetengah vaksin
yang diberikan kepada anak-anak kita.
Antara keraguan
utama yang sering ditimbulkan adalah vaksin diperbuat dari sumber babi.
Masyarakat di Malaysia juga tidak terlepas dari kemelut dan perbahasan yang
tidak berkesudahan ini. Sedangkan perbahasan yang cukup tuntas telah
dibincangkan oleh doktor dan para ilmuwan Islam.
Para fuqaha
dan pengkaji muslim sentiasa membahaskan isu-isu yang berkaitan ketulinan
vaksin dan mengeluarkan garis panduan bagi menyelamatkan umat Islam dari tidak
terus terkeluar arus kemodenan dan teknologi perubatan terkini. Sehingga tarikh
ini, tiada satu pun vaksin yang digunapakai oleh Kementerian Kesihatan Malaysia
diragui proses pembuatannya bercampur dengan babi.
Vaksin MMR
adalah antara vaksin yang selalu dirujuk mangandungi unsur babi. Sebagai
penegasan di sini, premis KKM menggunakan vaksin MMR (Mumps, Measles dan
Rubella) berjenama Priorix keluaran GSK yang bebas dari unsur babi. Justeru
sepatutnya tidak timbul penolakan pemberian vaksin oleh ibubapa atas alasan
mengandungi unsur babi.
Namun
terdapat vaksin MMR yang digunakan oleh sesetengah premis swasta diimport yang
mengandungi Hydrolysed Gelatine. Jenama vaksin MMR itu adalah MMR-II keluaran
Syarikat Merck (Attenuvax) mengandungi Gelatin Terhidrolisis (HG). Sumber asal
HG ini adalah dari babi setelah melalui proses makmal. Ianya digunakan sebagai
medium dalam proses membuat vaksin MMR-II. HG adalah molekul ringkas hasil dari
penguraian gelatin mentah yang terdapat dalam kulit, tulang, rawan dan tisu
binatang. Binatang yang digunakan adalah boleh terdiri daripada gelatin lembu,
biri-biri, ikan dan babi.
Walaubagaimana
sekalipun nama yang diberi atas HG ini, hukumnya diharuskan penggunaannya.
Keharusannya berdasarkan HG ini tergolong dalam hukum Istihalah sesuatu bahan.
Atau boleh mengambil keharusannya mengikut hukum fekah daruriyyat. Demi
menyelamatkan nyawa dalam kes ketiadaan ubat alternatif dalam keadaan yang
kritikal.
Ianya juga
diperjelaskan lagi melalui satu keputusan nadwah pengurusan Islam dalam ilmu
perubatan berlangsung di Kuwait pada Mei 1995 seperti yang dicatat oleh ulama
terkenal Dr Wahbah Al Zuhayli:
Dalam resolusi Nadwah Pengurusan Islam Dalam Ilmu Perubatan Ke 8 yang diadakan
di Kuwait pada Mei 1995, diputuskan bahawa (Wahbah al-Zuhayli, 9: 660-665):
1. Gelatin yang terbentuk daripada proses istihalah daripada tulang binatang
najis, kulit dan uratnya adalah bersih dan halal dimakan.
2. Sabun yng dibuat melalui proses istihalah dari lemak khinzir ataupun bangkai
binatang adalah suci dan harus digunakan.
3. Keju yang dihasilkan daripada rennet yang didapati daripada bangkai haiwan
yang halal dimakan adalah suci dan halal dimakan.
4. Alat-alat solek yang mengandungi lemak khinzir tidak boleh digunakan,
kecuali jika telah pasti berlaku proses istihalah dan telah berlaku pertukaran
ain atau zatnya.
5. Bahan makanan yang mengandungi lemak khinzir sebagai kandungannya dengan
tidak berubah zatnya seperti yang terdapat pada sesetengah keju, minyak,
mentega, dadih, biskut, coklat dan aiskrim adalah haram dimakan.
6. Insulin yang diambil dari khinzir adalah harus digunakan bagi mengubati
penyakit kencing manis kerana darurat. (Catatan: sekarang sudah ada alternatif
dari sumber halal).
Dalam konteks
Malaysia, beberapa fatwa berhubung penggunaan bahan yang berunsurkan babi telah
diputuskan, antara lain:
1. Hukum menyuntik insulin daripada najis mughallazah (babi) bagi tujuan
perubatan pesakit kencing manis adalah harus kerana darurat. Begitu juga mereka
yang melakukan suntikan (Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Peringkat Kebangsaan Ke
6, Oktober 1983).
2. Penggunaan gelatin dalam ubat adalah diharuskan kerana darurat. Sekiranya
telah ada bahan halal yang dapat menahan ubat dari cepat rosak, maka penggunaan
gelatin dalam ubat tidak lagi harus (Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Peringkat
Kebangsaan Ke 8, September 1984)
3. Baja yang diperbuat dari tahi babi adalah najis mughallazah tetapi
penggunaannya sebagai baja adalah harus serta makruh. (Muzakarah Jawatankuasa
Fatwa Peringkat Kebangsaan Ke 2 Mei 1981)
4. Makanan yang diproses daripada bahan-bahan yang bercampur dengan najis
seperti darah lembu, darah babi dan lain-lain adalah harus dan halal dimakan
(Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Peringkat Kebangsaan Ke2 Mei 1981).
5. Barangan, makanan dan minuman yang diproses melalui kaedah bioteknologi
menggunakan DNA babi adalah bercanggah dengan syarak dan hukumnya haram
(Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Julai 1999).
Istihalah
boleh dirumuskan sebagai perubahan sifat jirim atau zat molekul bagi sesuatu
bahan yang boleh menyebabkan perubahan hukumnya yang asal. Dari penjelasan ini,
bahan najis yang haram boleh berubah menjadi suci dan halal apabila zatnya
berubah menjadi bahan lain yang berbeza sama ada dari segi nama, kriteria dan
juga sifatnya (Anisah Ab. Ghani, Jurnal Halal 2008: 45-46,: Muhammad Safiri
Makanan Ubahsuai GenetiK: Satu Analisis Hukum, 2008: 78).
Sebagai
contoh istihalah ini adalah
1] Baja siraman sayur yang digunakan adalah dari najis, tapi sayurnya boleh
dimakan dan halal.
2] Jika seekor kinzir mati dan jatuh dalam lautan garam, akhirnya dia hancur
dan sebati dengan garam tersebut. Hukumnya halal memakan garam tersebut (Hukum
Istihlak).
3] Sama juga air kolam yang kita minum. Dah beratus-ratus binatang mati dalam
kolam itu. Tetap halal sebab sebatian asal telah berubah bentuk dan telah
hilang dari segi zat dan sifat dia.
Rujukan
lanjut boleh lihat Genitically modification food dalam pandangan syarak oleh
Muhammad Safiri. (Muhammad Safiri Makanan Ubahsuai GenetiK: Satu Analisis
Hukum, 2008: 78)
Soalan timbul
apabila ada yang mempertikaikan bahawa adakah pemberian vaksin ini kira
darurat?
Dalam berubat kita kena lihat 5 maslahat syarie @ maqasid syariat
1. Akal (hifz al akl)
2. Agama (Hifz Al Din)
3. Harta (Hifz Mal)
4. Keturunan (Hifz An Nasab)
5. Jiwa/nyawa (Hifz An Nafs)
Sila teliti
teliti statistik berikut. Dalam tahun 2011 terdapat 158000 kematian akibat
measles (campak) seluruh dunia. Di mana 430 kematian setiap hari atau 18
kematian setiap jam. Adakah kita tidak melihat measles boleh mengancam nyawa
keseluruhan nya? Mungkin bukan anak anak kita tapi anak anak orang lain yang
dijangkiti akibat komplikasi measles (campak). Terbukti vaksinasi measles
(campak) sejak 2000-2011 telah menurunkan 73% mortaliti (kadar kematian)
seluruh dunia. Amat menyedihkan bahawa 95% kematian akibat measles (campak)
datang dari negara-negara ekonomi rendah. Negara umat Islamlah yang banyak
terlibat. Ini adalah satu contoh statistik kematian dari penyakit yang
mengancam nyawa manusia. Lapan jenis penyakit lagi yang boleh dicegah melalui
vaksin tidak kurang seriusnya membolehkan kadar kematian meningkat terutama di
kalangan kanak-kanak.
Pemberian
vaksin ini melibatkan salah satu dari penjagaan maqasid syariat tersebut.
Tidakkah kita terasa terpanggil untuk menjaga maqasid syariat tu? Sebab tu
Allah tetapkan hukum untuk menjaganya. Jika kita ambil arak yang boleh
merosakkan akal- sebatlah jawabnya. Jika kita berzina yang boleh merosakkan
keturunan dan maruah- sebat atau rejam selayaknya
Jika kita murtad (nauzubillah) keluar dari agama- hukumnya bunuh.
Kesimpulannya
vaksinasi adalah wajib diberikan kepada zuriat kita.
Sekian
Sumber Penulisan Dari:
Dr Hj Suhazeli Abdullah
Family Physician
Klinik Kesihatan Keningau
Sabah
8hb Jun 2013
No comments:
Post a Comment
Komen Disini