26 August 2017

Minyak kelapa dara tidak meningkatkan darah haemoglobin ibu hamil.

Penjual produk jangan suruh ibu hamil beli minyak kelapa dara untuk meningkatkan darah haemoglobin ibu. Ibu-ibu hamil pun bertanya saya, dan inilah jawapan saya.

Apa kena-mengena Minyak kelapa dara dengan darah haemoglobin ibu yang hamil???????? 🤦🏻‍♀️

Testimoni semua tak boleh pakai sebagai bukti kajian perubatan. Jangan terpedaya dengan testimoni. 🙄

Kalau kekurangan darah, kebanyakan ibu perlu memakan makanan seimbang yang tinggi dengan zat besi (iron) dan folik acid. Lebihkan sayur-sayuran hijau seperti bayam, daging, telur, buah-buahan kering seperti kismis dan aprikot, kacang legume seperti dhal. Lihat gambar satu. Kandungan zat besi dalam minyak kelapa dara (Virgin Coconut Oil) ialah KOSONG.

Bila saya siasat semua penerbitan kajian perubatan, tidak ada satu pun yang menunjukkan ada kaitannya minyak kelapa dara dengan darah haemoglobin. Tidak ada satu bukti pun yang minyak-minyak ini boleh meningkatkan darah haemoglobin ibu yang hamil.

Kalau pasal perubatan dan kesihatan, janganlah percaya 100% dekat orang yang menjual. Lagi tunjuk testimoni, lagi tak boleh percaya. Pasal kalau testimoni saja yang mereka boleh tunjuk, maknanya tak ada bukti kajian perubatan. Mereka nak buat untung.

Tapi tak salah kalau nak makan untuk sebab yang lain. Saya suka pakai minyak kelapa dara untuk masak nasi lemak yang awesome!!! Tak payah letak santan langsung.


No comments:

Post a Comment

Komen Disini